Wróćmy jednak do ustaleń i
rozstrzygnięć etycznych. Od początku przyjmowano, że człowiek działa na
podstawie swoich zdolności duchowych, czyli władz duszy (potentiae animae).
Działa zatem na podstawie rozumu i woli. Dlatego zasady działania umieszczano w
tych władzach. Platon uważał dość ambitnie, że rozum (umysł) powinien działać
na zasadzie mądrości, która miałaby zawiadywać działaniami życiowymi człowieka.
Ale Arystoteles zredukował te ambitne plany Platona i postawił na zwykły
rozsądek, czyli roztropność rozumu. Dziś powiemy, że rozum działa rozsądnie i
roztropnie dzięki myśleniu. To oznacza, że myślenie pozwala nam przeanalizować
różne możliwości działania, jakie ma prowadzić do osiągnięcia zaplanowanego
celu. Myślenie potrafi bowiem zestawiać i porównywać różne rzeczy lub
działania, i na koniec dokonywać oceny skuteczności działania. Oczywiście
chodzi na początku o działanie postulatywne i intencjonalne (dziś powiemy
wirtualne), ale takie przemyślenie daje nam jakieś rozpoznanie możliwości
działania. Cały ten proces myślowy jest nazywany namysłem (consilium).
Tomasz stwierdza, że namysł
jest badaniem i dociekaniem rozumu, który osądza, co należy wybrać i zrobić.
Namysł jest badaniem środków prowadzących do celu. Takie badanie dotyczy
działań szczegółowych i przypadkowych. Otóż myślący rozum ma zdolność
rozstrzygania i oceny poszczególnych działań, ponieważ zastanawia się nad
działaniami, o których rozstrzyga i na tej podstawie wydaje swój sąd. Zarówno
sam namysł jak i jego efekt w postaci sądu rozumu dotyczą rzeczy przygodnych,
jakimi są nasze ludzkie działania. Skoro postulowane działania są niepewne lub
wątpliwe, dlatego rozum przedstawia swój sąd po uprzednim badaniu i dociekaniu.
Stąd w przypadku oceny ludzkich działań konieczny jest namysł. Wszystko to
razem jest kwestią rozumowego myślenia. To właśnie myślenie posiada zdolność
zestawiania i porównywania różnych rzeczy i spraw, i dzięki temu tworzy
hierarchiczny porządek ocen i wartości. Bez myślenia nie byłoby możliwości
namysłu. Możemy powiedzieć, że właśnie w tym wypadku myślenie sprawdza się jak
najlepiej.
Oczywiście cały proces namysłu
jest bezpośrednio związany z działaniem woli. Wola akceptuje kolejne etapy
poprzez swoją zgodę i wybór. Dlatego aby w pełni zrozumieć proces namysłu,
trzeba uwzględnić także kolejne działania woli. Tak naprawdę dopiero
współdziałanie rozumu i woli wyjaśnia kwestię odpowiedniej oceny i akceptacji
potrzebnych działań. Skoro namysł dotyczy tego, co należy zrobić, czyli dotyczy
przyszłych działań, o których nie mamy jeszcze pewności i pełnej wiedzy, to
zgoda i akceptacja woli ma tutaj duże znaczenie, gdyż nie pozwala prowadzić
dociekań w nieskończoność. Dla działającego człowieka albo szerzej dla
działającej grupy ludzi ma to ogromne znaczenia. Jednocześnie musimy zdawać
sobie sprawę, że przy współpracy jest to konieczne.
Wszystko to razem pokazuje
nam, że w przypadku wspólnych działań politycznych konieczne jest kierowanie
się ustalonymi zasadami etycznymi, które przede wszystkim dotyczą skuteczności
i realności działania. Konieczne są do namysłu roztropność i rozsądek,
potrzebna jest sprawiedliwość przy organizacji udziału we współpracy, a na
koniec oceny ekonomicznej całego przedsięwzięcia. Ale również niezbędny jest
umiar w korzystaniu z różnych narzędzi i środków produkcji. Dlatego nie wolno
puszczać działania politycznego na żywioł. Wszystko powinno być przemyślane i
przewidziane.
Namysł nad przyszłym
działaniem zaprowadza jeszcze jeden ważny element. Chodzi o ustalenie porządku
i organizacji całego procesu działania. W działaniach politycznych mamy na ogół
do czynienia ze złożonymi procesami działania. Określenie porządku, czyli
kolejności podejmowanych działań ma ogromne znaczenie dla końcowego efektu w
postaci skuteczności. W polityce skuteczność działania stanowi pierwszorzędną
sprawę. Ona zależy przede wszystkim od realności działania. Ludzkie działania
muszą dokonywać się w ramach realnej rzeczywistości. Inaczej będziemy mieli do
czynienia z działaniami pozornymi lub pozorowanymi.
Jeżeli działania polityczne zależą wyłącznie od dowolnych pomysłów polityków, to życie polityczne zmierza prosto do kryzysu i anarchii prawnej. Niestety doświadczamy tego na własnej skórze. Najwyższy czas odmienić taką sytuację. Więc do dzieła obywatele !!!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz