19 listopada 2019

Osobowe działania człowieka /8



36. Wolność człowieka nie daje mu żadnej realnej aktywności. Jest to jedynie dowolność możliwości, czyli tworzenie jakiegoś świata intencjonalnego. Jest to świat twórczości kulturowej, czyli krótko mówiąc – kultura. Można uprawiać kulturę w odniesieniu do rzeczywistości i własności, jakie niosą ze sobą realne byty. Można uprawiać kulturę w odniesieniu do własności osobowych dobra, piękna i prawdy, ale wtedy trzeba czerpać z wewnętrznego doświadczenia osobowego. Od czasów dadaizmu uprawia się kulturę niezależnie od jakichkolwiek powiązań z realnością. Podstawą współczesnej kultury staje się całkowicie dowolny wybór i działanie, co prowadzi do preferowania wartości zła, brzydoty i kłamstwa. To nie są realne własności, to są tylko wymyślone anty-wartości. Wszystko to razem dehumanizuje i degraduje człowieka do roli demona.
37. Taka demoniczna świadomość będzie wysoce niebezpieczna zarówno dla samego człowieka, jak i dla jego otoczenia. Niestety demony potrafią zawładnąć duchowością człowieka. Dlatego należy się wystrzegać wszelkich działań i wyborów tego typu.
38. Człowiek powinien strzec swojej duchowości i dbać o nią zawsze i wszędzie. Dlatego duchowość musi być poddana działaniu aktów osobowych. Nie można z tego zrezygnować, jeśli człowiek chce pozostać własną osobą. Trzeba po prostu chronić powiązania własnej duchowości z podmiotem osobowym. W człowieku najważniejsza jest osoba i jej osobowa aktywność.
39. Otóż duchowość oderwana od osoby staje się jedynie świadomością. Świadomość oznacza w człowieku sferę intencjonalną, jak pokazał Husserl. Ten świat intencjonalny stoi w radykalnej opozycji do świata rzeczywistości. Przechodząc na stronę świadomości nasza duchowość traci kontakt z realnością, niejako wyrzeka się tego, co realne. Świadomość (albo samoświadomość) odrzuca to, co realne, czyli w przypadku człowieka odrzuca jego podmiotowość osobową i podmiotowość życia.
40. Świadomość dysponuje tylko myśleniem i wolnością wyboru, ale wyboru tego, co zdoła sobie sama pomyśleć. Otóż pomyśleć możemy niestworzone rzeczy, lecz nie można pomyśleć samej realności. Dlatego nasze myślenie neguje rzeczywistość, ponieważ samo wyrasta z negacji realności. Dzięki aktom kontemplacji człowiek (ludzki umysł) akceptował to, co realne. Gdy jednak zechciał zanegować coś realnego, wtedy pojawiło się myślenie, gdyż negację realności można tylko pomyśleć (tego nie poznajemy).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz