19 listopada 2019

Osobowe działania człowieka /7



31. Akty kontemplacji, które pochodzą od własności osobowej prawdy, docierają do naszego umysłu przyczynując w nim słowo prawdy. To słowo prawdy aktywizuje poznawczą działalność umysłu, co pozwala na rzeczywisty kontakt z prawdą realnego bytu. W naszym umyśle nie może występować realna własność prawdy, która stoi po stronie tego, co jest rzeczywiste. Natomiast pojawia się w nim słowo prawdy jako poznawcze otwarcie się umysłu na to, co jest prawdziwe. Dlatego umysł obdarzony słowem prawdy jest w stanie poznawać to, co realne, i co więcej, osiągać zrozumienie tego, co realne.
32. Z kolei akty sumienia, które pochodzą od własności osobowego dobra, docierają do naszej woli sprawiając w niej czyn dobra. Taki czyn dobra aktywizuje chcenie woli, co powoduje, że wola zaczyna pragnąć realnego dobra, czyli podejmuje działanie moralne lub pożyteczne dla ludzkiego życia. Dlatego takie pobudzenie i usprawnienia woli skutkuje moralnym postępowaniem człowieka.
33. Wreszcie akty upodobania, które płyną ze strony własności osobowego piękna, docierają do naszej uczuciowości wywołując w niej przeżycie piękna, co sprawia, że uczuciowość zostaje zafascynowana pięknem życia i kieruje się nadzieją na nowe życie, a nie przeżywaniem doznawanych przyjemności.
34. Dlatego musimy stwierdzić, że do tego, aby władze duchowe właściwie działały, potrzebna jest pomoc ze strony osobowej aktywności naszej osoby. Konieczny jest przepływ i kontakt między aktami osobowymi a władzami duchowymi, gdyż tylko wówczas we władzach rodzą się najlepsze działania, czyli działania moralne i religijne.
35. Jeżeli ten kontakt się zerwie na zasadzie jakiejś bezsensownej negacji (teologia mówi tu o grzechu pierworodnym), to wówczas władze duchowe są pozostawione sobie same i podejmują dowolne działania mające charakter jedynie czegoś możliwego. Mamy wtedy do czynienia z jakąś możliwością działania, a nie aktywnym działaniem duchowym. Trzeba przyznać, że w ten sposób rodzi się wolność, która jest tylko możliwością i niczym więcej. Wolność nie ma żadnej mocy sprawczej.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz