Jak możemy uchronić się przed ideologią?
1.Niestety trzeba zrezygnować z myślenia. To znaczy, że trzeba odrzucić
myślenie na rzecz poznania.
2.Człowiek musi powrócić do poznania realności. Musimy mieć
świadomość, że myślenia nie jest
poznaniem (zob. Kiereś /11,25-45). Myślenie tylko pozoruje poznanie.
3.Myślenie neguje realność i
narzuca nam swoje pomysły, np. marzenie o wolności. Natomiast poznanie
rzeczywistości powie nam, że w działaniu
potrzebna jest odpowiedzialność a nie wolność.
4. Zatem nie wolno poddawać się
marzeniom o wolności, bo wolność nie
potrafi sama niczego zdziałać. Do działania potrzebna jest człowiekowi
jakaś siła, czyli moc woli i chęć działania. Wolność jest tylko możliwością, a nie żadną mocą. Możliwość nie
posiada żadnej mocy sprawczej. Mocą woli jest czyn dobra. Tę moc nasza wola
czerpie z osobowych aktów sumienia. Natomiast to, co nazywamy wolnością woli
(liberum arbitrium) jest tylko
możliwością wyboru, czyli możliwością podjęcia dowolnego wyboru. Dowolnego
wyboru – czyli niczym nie uwarunkowanego. Będzie to taki wybór na
chybił-trafił, jak w losowaniu Totolotka. Dlatego wybór rzadko dotyczy dobra, na ogół jest to wybór mniejszego zła
(ale zawsze zła).
5.Człowiek musi nauczyć się doświadczać swojej osobowej realności
oraz realności życia duchowo-egzystencjalnego. Wewnętrzne doświadczenie dotyczy aktów osobowych (kontemplacji,
sumienia i upodobania) oraz mocy ożywczej. Jest to jedyne lekarstwo na problemy
z myśleniem i wolnością wyboru.
6.Człowiek powinien rozwijać swoją osobowość. Rozwój osobowości
polega na oddziaływaniu aktów osobowych na nasze władze duchowe, aby otrzymały
i zdobyły odpowiednią moc do działań moralnych i religijnych, które stają się
fundamentem osobowości człowieka.
7. Otóż do wytworzenia lub
zbudowania osobowości nie sposób dojść poprzez myślenie oraz wolny wybór. Myślenie poparte przez wolny wybór tworzy
jedynie ludzką świadomość. Ale nasza świadomość jest nieustanną zmiennością
jako płynny strumień intencjonalny (por. koncepcję Husserla).
8.Jeżeli zamiast osobowości
osiągniemy poziom zmiennej świadomości, to musimy wiedzieć, że sami dla siebie
zaczynamy tworzyć jakąś ideologię. Świadomościowe myślenie ma bowiem charakter
ideologiczny. Myślenie w swojej czystej
postaci jest zawsze ideologią i jako takie przeciwstawia się poznaniu
realności.
9.To pokazuje nam, że ratunkiem przed ideologią jest zawsze
faktyczne poznanie realności. Poznanie realności świata zewnętrznego, ale
przede wszystkim realności samego człowieka. Wszelkie próby tworzenia człowieka
na nowo są pomysłem ideologicznym.
10. Dlatego powinniśmy przede wszystkim bronić
własnej realności, gdyż to ona zapewnia nam naszą tożsamość. Swoją
tożsamość musimy odnaleźć w podmiotowości istnienia, czyli we własnej osobie,
aby następnie przełożyć jej aktywność na duchową osobowość, czyli na zasady
realnych działań osobowych – na słowo prawdy, czyn dobra albo przeżycie piękna.
11. Te zasady działań odnoszących
się do innych ludzi, czyli działań moralnych, będą nas chroniły przed
ideologicznym myśleniem zatwierdzanym przez wolny wybór. Słowo prawdy obecne w
naszym umyśle chroni nasz umysł przed szaleństwami myślenia. Natomiast czyn
dobra chroni naszą wolę przed dowolnością wyboru zła.
12. Wszelkie pomysły ideologiczne można pokonać tylko przy pomocy realnych działań,
czyli poznania realności i pragnienia dobra.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz