58.Kontemplacja jest aktem naszej
osoby jako podmiotowości istnienia. Kontemplacja jest aktem osobowej własności
prawdy, która dysponuje odpowiednią mocą sprawczą. Akty kontemplacji są
skierowane do naszego umysłu. Jeżeli umysł jest otwarty i zdolny przyjąć tę
aktywność, to wtedy akt kontemplacji przyczynuje powstanie w umyśle słowa
prawdy. Takie słowo prawdy stanowi dla umysłu zasadniczy impuls (czyli zasadę i
napęd) do poznawania osobowej prawdziwości innych ludzi. W ten sposób
doświadczamy prawdziwej realności, co pozwala nam uznać człowieka za realny
byt. Dzięki słowu prawdy rozpoznajemy realność i uznajemy tę realność za coś
prawdziwego. Prowadzi to do wiary w człowieka, wiary w osobę ludzką.
59.Sumienie (nazywane również
prasumieniem w odróżnieniu od świadomości moralnej) również jest aktem osoby.
Sumienie jest aktem sprawianym przez osobową własność dobra. Osobowe dobro
pobudzone przez relację miłości sprawia akty sumienia, które są skierowane do
władzy woli. Jeśli akt sumienia dotrze do naszej woli, która będzie otwarta na
jego przyjęcie, to wtedy rodzi się w niej czyn dobra, który z kolei ogarnia
osobowe dobro drugiego człowieka. Czyn dobra stanowi afirmację osobowego dobra,
co wymaga potwierdzenia odpowiednim działaniem zewnętrznym okazującym
życzliwość i szacunek. Pojawiające się w woli czyny dobra są zasadniczym
impulsem (zasadą i napędem) dla całej działalności woli. Z tych czynów dobra
rodzi się usprawnienie woli do miłości (czyli do chcenia i pragnienia osobowego
dobra). Bez czynów dobra i miłości wola staje się jedynie wolnością wyboru (liberum arbitrium). Wtedy człowiek
zaczyna dowolnie wybierać różne rzeczy przypisując im jedynie wartość dobra. Za
wartość możemy uznać dowolną rzecz, wystarczy, że nasze myślenie stawia tę
rzecz ponad inne rzeczy.
60.Również upodobanie jest aktem
osoby. Upodobanie jest aktem osobowej własności piękna. Osobowe piękno pod
wpływem nawiązania relacji nadziei (zob. u Gogacza) uaktywnia swoją moc
sprawczą i sprawia akty upodobania, które są skierowane do naszej uczuciowości.
Uczuciowość jest władzą duchową funkcjonującą na granicy duszy i ciała. Gdy
otworzymy naszą uczuciowość na akty upodobania, wtedy w tej władzy pojawia się
przeżycie piękna, które dotyczy osobowego piękna drugiego człowieka albo w
ogóle piękna innych istot żywych. Przeżywanie piękna jest bowiem powiązane z
pięknem życia ożywiającego cielesność istot żywych. Takie przeżywanie piękna
scala i porządkuje uczucia człowieka. Pojawia się wtedy uczucie radości i
nadziei, które dotyczy ludzkiego życia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz