22 maja 2018

Polityczne zadanie państwa narodowego



Głównym zadaniem politycznym państwa narodowego jest zarządzanie i sterowanie rozwojem społecznym. Rozwój społeczny jest pojęciem dość szerokim, lecz nie należy utożsamiać go z postępem technologicznym. Rozwój społeczny obejmuje bowiem wymiar duchowy (czyli kulturę) oraz wymiar cielesny (czyli gospodarkę i dobra materialne).
Do wypełniania tego zadania konieczna jest podstawowa znajomość realności człowieka, a nie różne paranaukowe koncepcje stworzenia nowego człowieka. Człowiek jest osobą ludzką stwarzaną przez Boga, ale jest to osoba uduchowiona i wcielona. Człowiek jest więc kimś realnym, a nie tylko pomyślanym lub wymyślonym. Bóg rzeczywiście stwarza człowieka (osobę ludzką), a nie wymyśla go.
Dlatego ogólny kierunek rozwoju społecznego powinien mieć za cel osobę ludzką (i jej zbawienie). Jednak należy uwzględniać jednocześnie duchowy wymiar rozwoju (kulturę) oraz cielesny wymiar (dobrobyt materialny).
Jako osoba człowiek został stworzony i powołany do życia wspólnotowego, czyli do życia rodzinnego. Aby człowiek mógł realizować osobowy kierunek i cel swojego rozwoju, został przez Boga umocniony łaską, którą otrzymuje poprzez sakramenty sprawowane przez Kościół. Mamy więc chrzest podkreślający osobowy charakter człowieka. Mamy sakrament pojednania i Eucharystię umacniające nas na co dzień. Mamy wreszcie sakrament małżeństwa zapewniający rodzinie łączność wspólnotową (życie we wspólnocie).
Wszystkie te dary łaski i oparte na nich realne działania przywracają człowiekowi moc osobową (czyli aktywną moc podmiotowości istnienia, czyli moc ludzkiej egzystencji). Tylko wówczas aktywność osoby może ogarniać i umacniać naszą duchowość i cielesność. Dzięki aktom osobowym nasza dusza (władze duchowe) staje się zdolna do podejmowania działań osobowych (słowo prawdy, czyn dobra i przeżycie piękna). Bez tego wsparcia naszej osoby darami łaski człowiek jest niezdolny do trwałego życia i działania osobowego, gdyż jego władze duchowe zaczynają działać „na własną rękę”, czyli bezosobowo albo pozaosobowo (mamy wtedy myślenie, wolny wybór i przeżywanie przyjemności). Taki człowiek odrywa się od życia wspólnotowego, podlega wyobcowaniu i kieruje się wyłącznie interesem własnym a nie dobrem wspólnym. Otóż trzeba wiedzieć i pamiętać, że dobro wspólne może być tworzone tylko we wspólnocie i realizowane we wspólnotowym działaniu osób. Zawodowe działania w grupach wypracowują jedynie jakiś produkt lub usługę, czyli ekonomiczną wartość dodaną, a więc tworzą wspólny zysk i interes. Natomiast osobowe działania wspólnotowe mają charakter bezinteresowny, bo nie muszą tworzyć bezpośredniej korzyści (produktu czy usługi). Miłość rodziców do dziecka jest bezinteresowna i raczej chodzi tutaj o bycie razem i tworzenie wartości duchowych, niż o produkcję materialną, chociaż dbamy również o życie i zdrowie dziecka.
Przy ogólnym spojrzeniu na rozwój społeczny należy pamiętać, że w tym zakresie działają i pracują wszyscy obywatele. To oni wypracowują różnego rodzaju dobra. To obywatele, a nie instytucje państwa, tworzą i wypracowują PKB, a zatem to obywatele tworzą rozwój społeczny. Państwo (władze państwowe) powinno się zajmować sprawnym zarządzaniem i sterowanie tym rozwojem.
Dlatego państwo odpowiada za bezpieczeństwo i spokój obywateli, aby mogli uczciwie działać i pracować. Państwo odpowiada za drogi, koleje i lotnictwo, czyli umożliwia transport i komunikację. Państwo tworzy warunki prawne dla tworzenia firm i przedsiębiorstw, warsztatów i usług, tworzy prawo określające sprawne funkcjonowanie społeczeństwa. Dzisiaj państwo przejęło edukację i stworzyło system szkolnictwa powszechnego i wyższego dla kształcenia obywateli. Mamy również system opieki zdrowotnej, przychodnie i szpitale zarządzane przez państwo. Mamy wreszcie instytucje kulturalne, kina i teatry, filharmonie i koncerty, wydawnictwa i książki, radio i telewizję. Te i inne instytucje mają zapewnić obywatelom możliwość swobodnego rozwoju duchowego i materialnego.
Państwo nie może jednak działać kosztem albo wbrew rozwojowi społecznemu. Nie może hamować albo utrudniać takiego rozwoju. Musi pozwolić działać swobodnie obywatelom. Natomiast powinno odpowiednio zarządzać i planować lub sterować rozwojem społecznym. Nie wolno zakłócać rozwoju duchowego obywateli poprzez jakieś absurdalne pomysły ideologiczne, czy też teorie naukowe lub paranaukowe. Nie wolno również ograniczać rozwoju materialnego obywateli poprze absurdalne wyrównywanie potrzeb albo stanu posiadania.
Obywatele muszą mieć świadomość, że pracują za siebie i dla siebie. Tak więc podstawą rozwoju społecznego jest praca wszystkich współobywateli Człowiek pracujący dla dobra swojej rodziny (tej zasadniczej wspólnoty) zawsze będzie się przyczyniał do wypracowania i stworzenia dobra wspólnego. Dzięki temu człowiek ma świadomość, że tworzy jakąś cząstkę dobra wspólnego szerokiej wspólnoty narodowej ujętej w ramy niepodległej państwowości.
Państwo i władza państwowa mają służyć obywatelom. Muszą im służyć i pomagać w rozwijaniu działalności kulturalnej i gospodarczej. Dlatego władza państwowa powinna stać lub wykraczać poza spory ideologiczne. Dziś tak się nie dzieje, ponieważ w przypadku rządów partyjnych mamy zawsze do czynienia z zarządzaniem ideologicznym. Warto przypomnieć, że kiedyś dawno temu władza królewska była pozaideologiczna. Jednak odkąd pojawił się pomysł oświeconego władcy, zaczęto wciskać ludziom ideologię. Władza królewska upadła, ale pozostały rządy ideologii na zgubę ludziom.
Trzeba dzisiaj przywrócić wiarę w człowieka. Wiarę i poznanie jego realności osobowej. Ale to będzie związane z przywróceniem realistycznej filozofii (czyli metafizycznego personalizmu) a nie ideologicznych pomysłów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz