14. Działalność podejmowana w
zakresie naszej cielesnej natury, czyli na ogół wszelka działalność odnosząca
się do świata zewnętrznego, stanowi ludzką pracę. Człowiek pracuje, aby
zapewnić sobie i rodzinie środki potrzebne do życia naturalnego (to, co jest
związane z uwarunkowaniami biologicznymi człowieka). Ludzka praca kieruje się
zasadą użyteczności. Zabiegamy w ten sposób o rzeczy konieczne i potrzebne do
przeżycia.
15.Taka użyteczna praca powinna
mieć ograniczony zakres i charakter. Nie może angażować człowieka do tego
stopnia, żeby nie miał on już czasu i sił dla życia rodzinnego. Dlatego ludzka
praca powinna być poddana kontroli moralności i religijności, a nie dążyć do
osiągania maksymalnego zysku finansowego.
16. Jeżeli osiągnęliśmy już taki
stan, w którym przedkładamy pracę zawodową ponad życie rodzinne, to znaczy, że
zniewoliliśmy i zdegradowaliśmy swoja własną osobę. Trzeba mieć świadomość, że
przekształcamy się wówczas w zwykłe myślące roboty (w zawodowych robotników bez
względu na wykonywaną pracę). Czy człowiek jest w stanie działać niemal
automatycznie jak robot (robot myślący tylko o robocie)? Może warto się nad tym
zastanowić?
17.Człowiek potrzebuje życia
osobowego w środowisku wspólnoty osobowej. Otóż żadne instytucje ani
przedsiębiorstwa nie tworzą wspólnoty osobowej, ani nie są osobowym
środowiskiem dla człowieka. Osoba wymaga bowiem do swojego rozwoju działań
bezinteresownych. Osoba potrzebuje daru drugiej osoby. Taka aktywność ma
miejsce wyłącznie w rodzinie. We wspólnotach lokalnych mamy co najwyżej pomoc
sąsiedzką, która funkcjonuje na zasadzie wzajemności (wzajemnej wymianie
korzyści – ja pomogę tobie a ty mnie).
18. Człowiek codziennie pracuje
nad zagospodarowaniem swojego otoczenia. Raz może to być działalność wobec
świata przyrodniczego, innym zaś razem będzie to działalność kulturalna lub
artystyczna dotycząca upiększania swojego miejsca zamieszkania. Dawniej obie te
sfery się przeplatały i uzupełniały. Dzisiaj mamy daleko posuniętą
specjalizację. Dlatego działalność gospodarcza i artystyczna zostały radykalnie
rozłączone. Każdy pracownik specjalizuje się w bardzo wąskim zakresie
działania.
19.Dlatego ważną rolę odgrywa
dobra współpraca społeczna. W ramach szerszej społeczności (wspólnoty lokalne
lub regionalne) współdziałanie i współpraca staja się podstawą równomiernego
rozwoju. Ale nawet we wspólnocie rodzinnej współdziałanie ma niepodważalne
znaczenie. Rodzina musi wspólnie działać i wspólnie podejmować decyzje. Można
wtedy mówić o poszanowaniu wszystkich członków wspólnoty.
20. Jeżeli natomiast każdy
członek rodziny zaczyna działać na własną rękę, to taka wspólnota rozpada się
na wiele części, stąd powstaje chaos i zamieszanie. Życie rodzinne traci
charakter wspólnotowy i zamienia się w indywidualne pomysły. Na tym właśnie
polega współczesny kryzys rodziny. Ludziom wydaje się, że najważniejszy jest
ich własny pomysł na życie. Jednak życie prawdziwie osobowe odbywa się
wyłącznie na gruncie wspólnoty rodzinnej.
21.Tak naprawdę dla człowieka
liczą się relacje osobowe, które są nawiązywane na poziomie egzystencjalnym (na
poziomie podmiotowości istnienia). Wszystkie doznania przyjemności lub
przykrości doświadczane na poziomie cielesności i przeżywane w świadomości są
chwilowe i przemijające. Naprawdę trwałe są relacje osobowe i osobowe akty
wywoływane przez te relacje. Na tym polega trwałość ludzkiego życia i tylko to
pozostaje na zawsze.
22. Łatwo jest tworzyć dowolne
pomysły na życie. Ludzka świadomość potrafi tworzyć przeróżne możliwości
działania. Najczęściej ludzie fascynują się takimi możliwościami traktując je
jako wolność. Znacznie trudniej jest osiągnąć prawdziwą wolność realności. Żeby
zbudować sobie realną wspólnotę osobową (czyli takie osobowe środowisko
rozwoju), potrzeba zaangażowania w relacje osobowe. Nawiązanie realnych relacji
egzystencjalnych nie jest łatwe ani proste. Tutaj trzeba przeżyć, uwierzyć i
pokochać drugą osobę – osobę w jej egzystencji, a nie człowieka z jego
cielesnością i świadomością. Ani łączność w zakresie cielesności, ani łączność
na poziomie świadomości nie zapewniają trwałego związku. Dopiero potwierdzenie
relacji osobowych w sakramencie małżeństwa (pomoc Boża) może zaowocować trwałym
związkiem dwóch osób – mężczyzny i kobiety.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz