3 października 2016

Zestaw rodzinno-narodowy (1)



Przedstawimy Państwu kilka uwag na temat życia rodzinnego oraz narodowego. Obie te sprawy łączą się ze sobą bardziej niż by się wydawało.

1.Pamiętaj, że jesteś osobą i wszyscy dokoła Ciebie są osobami, dlatego w domu i rodzinie masz działać bezinteresownie, czyli na zasadzie bezinteresownego daru.

2.Wszyscy domownicy, którzy tworzą wspólnotę rodzinną, są osobami i dlatego należy się im szacunek od dziecka po starca.

3.Rodzina jest wspólnotą osobową, która powinna zadbać o rozwój wszystkich swoich członków. Najczęściej dbamy o rozwój dzieci wierząc, że własny rozwój mamy już za sobą. Ale to błąd.

4.Rozwijać musimy się stale. Służą nam do tego relacje nawiązywane ze wszystkimi osobami w rodzinie.

5.Rodzina jako wspólnota osobowa musi umieć współdziałać przy rozwiązywaniu zwykłych spraw codziennych jak też wszystkich trudności i problemów.

6. Rodzina powinna umieć gospodarować wszystkimi swoimi zasobami – zarówno materialnymi jak i duchowymi.

7.Naszą duchowość tworzy moralność i religijność. Moralność i religijność wyrastają z ludzkiego statusu osoby. Moralność i religijność są efektem osobowej aktywności członków rodziny. Dlatego zdobywamy je tylko w rodzinie.

8.Wobec świata zewnętrznego (przyrody) działamy przy pomocy swojej natury. Na tym polega ludzka praca. Kierujemy się tutaj użytecznością i przyjemnością. Pod tym kątem zagospodarowujemy swoją przestrzeń życiową, czyli tworzymy sobie miejsce do codziennego życia.

9.Jednak osoba potrzebuje do życia również przestrzeni duchowej, czyli sfery kultury i kultu. Toteż rodzina powinna zadbać także o rozwój w tym kierunku. Domownicy wytwarzają swoją przestrzeń kulturową, która musi być przyjazna człowiekowi (każdemu człowiekowi). Zdegradowana kultura wypacza, a nawet zabija duchowość człowieka. Wszelkie wulgaryzmy obniżają sens i wartość rozmowy (poniżają rozmówców). Rozmowa powinna dążyć do porozumienia między rozmówcami. Prawdziwa rozmowa dokonuje się pomiędzy osobami, kiedy posługujemy się osobowymi słowami JA-TY-MY. Chcemy przez te słowa wyrazić osobowe relacje, jak pokazywał Buber. JA kocham CIĘ. JA wierzę w CIEBIE. JA pokładam nadzieję w TOBIE. Powstaje wówczas wspólnota JA + TY = MY razem.

10. Wobec osoby niedopuszczalna jest przemoc i zniewolenie.

11.Rozwój duchowy poddany osobowej aktywności idzie w kierunku moralności i religijności. Dlatego nasz pragmatyzm dnia codziennego, czyli użyteczność i przyjemność, musi być poddany kontroli moralnej i religijnej. Dopiero wtedy człowiek osiąga silną osobowość, która pozwala mu pokonywać wszystkie trudności i kłopoty.

12.Wychowanie dokonuje się tylko w rodzinie. Dlatego głównym zadaniem wychowawczym rodziny jest wypracowanie u dzieci trwałej i mocnej osobowości we wspólnym działaniu na co dzień i od święta. Konieczną sprawą jest stałe współdziałanie oraz powierzanie innym odpowiednich zadań (uczenie odpowiedzialności). Właśnie w działaniu zmagamy się z realnością i uczymy się tej realności. To w działaniu człowiek staje się odpowiedzialny za swoją realność. Tego nie nauczymy się poprzez myślenie i wymyślanie różnych rzeczy. Realności nie można wymyślić, nią trzeba się spotkać w działaniu.

13. Natomiast w działalności twórczej i artystycznej powinniśmy używać naszej wyobraźni i myślenia. Dlatego należy wspierać wszelkie artystyczne talenty dziecka. Trzeba umieć odkrywać różne talenty, a nie narzucać dziecku własne niezrealizowane marzenia i plany.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz