Czym karmi się duchowość? Niewątpliwie karmi się aktami egzystencjalnego podmiotu osoby. Akty osobowe z pewnością niosą ze sobą moc sprawczą, czyli nadzwyczajną energię egzystencjalną. Ta egzystencjalna moc osobowa napędza nasze władze duchowe, żeby mogły działać osobowo. To prowadzi do podejmowania przez władze duchowe działań moralnych, czyli właśnie działań osobowych. Taka sytuacja byłaby doskonałą realizacją osobowej realności człowieka. Ale czy tak jest na co dzień?
Można sądzić, że akty podmiotu osobowego również nie są samorodne. One też potrzebują zewnętrznego wsparcia w postaci relacji osobowych -- zwłaszcza nawiązywanych z Bogiem -- przebiegających na poziomie egzystencjalnym. Otóż na początku -- w momencie stworzenia człowieka -- wszystko przebiegało pięknie. Ale ostatecznie kontakt z Bogiem został dramatycznie przerwany. To poskutkowało w efekcie zanikiem aktywności osobowej człowieka. W tej sytuacji władze duchowe były zmuszone podjąć samodzielne działania. Jak ja mówię, zaczęły działać "na własną rękę". To wprowadziło do ludzkiego działania zupełnie nowe sposoby działania.
W umyśle pojawiło się myślenie, które zaczęło zastępować dotychczasowe poznanie realności. Myślenie wyrasta bowiem z negacji realności i chwyta się jedynie treści poznawczych (umysłowych albo zmysłowych), przetwarzając i wykorzystując je na swój sposób (tworząc tzw. poznanie intencjonalne). Z kolei wola zaczęła odchodzić od chcenia realnego dobra, wybierając dowolne sposoby myślenia. Należy zaznaczyć, że to pozwoliło człowiekowi podejmować zupełnie nowe sposoby działania. Dlatego człowiek mógł rozwinąć działalność twórczą w zakresie gospodarowania (rolnictwo i przemysł) czy też w zakresie kultury i sztuki (przede wszystkim tworząc język).
Wolność ludzkiego działania jest oparta na tych samodzielnych działania władz duchowych. Polega ona na myśleniu i wybieraniu. Ta wolność jest związana z procesem zdobywania świadomości, która dzisiaj określa na co dzień nasze działania. Świadomość stanowi sferę intencjonalną. Ta sfera obejmuje przeróżne możliwości naszego działania wyznaczane przez myślenie i wybieranie. Wolność dotyczy więc swobodnego myślenia i dowolnego wyboru. Ale należy pamiętać, że taka wolność pomija stosowanie się do zasad realności. I właśnie w ten sposób otwiera niezliczone możliwości działania zarówno w sferze gospodarczej jak też kulturalnej. Istnieje jednak niebezpieczeństwo, że takie swobodne możliwości działania będą pomijały realne działania. Oznacza to, że istnieje poważne niebezpieczeństwo popadnięcia w pomysły ideologiczne. A ideologia prowadzi nas wprost do działań pozornych i pozorowanych.
Myśleć możemy w sposób całkowicie dowolny, ale działać musimy w sposób realny, czyli zgodny z zasadami realności.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz