19 listopada 2019

Osobowe działania człowieka /5



21. Jeżeli istotę człowieczeństwa sprowadzamy do biologicznego organizmu, to mamy od razu problem z wyjaśnieniem twórczości kulturowej człowieka. Skąd tak naprawdę wzięła się kultura, której istnienia nie sposób podważyć?
22. Jeżeli z kolei uznamy działalność kulturową z istotny wyróżnik człowieka, to tym samym odłączmy go od świata przyrodniczego. Musimy wówczas przyjąć, że człowiek jest jakąś świadomością, czyli duchowością ograniczoną do myślenia i wolnego wyboru, co skutkuje zupełnym oderwaniem człowieka od jakiejkolwiek postaci realności. Człowiek musiałby być pojmowany jako niezależna samoświadomość, która funkcjonuje w jakimś intencjonalnym lub wirtualnym świecie. Człowiek stałby się wówczas jakimś tworem literackim. Sam musiałby stworzyć swój własny los. Ale nie byłoby mowy o żadnej komunikacji między ludźmi. Każda świadomość byłaby panem i twórcą samej siebie. Zapytacie z pewnością, czy już tak się nie dzieje? Aż strach odpowiedzieć na to pytanie!
23. Powróćmy jednak do wizji personalistycznej człowieka.
24.Człowiek jest przede wszystkim osobą i życiem. Osoba odpowiada za powstanie duchowości człowieka, natomiast życie (podmiotowość ożywcza) odpowiada za powstanie ludzkiej cielesności, czyli organizmu człowieka. Można przyjąć, że używane ogólnie pokreślenie ludzka egzystencja obejmuje właśnie podmiotowość osoby i podmiotowość życia zawarte w istnieniu urealniającym bytowość człowieka.
25. Podmiot osobowy charakteryzują trzy własności transcendentalne, czyli prawda, dobro i piękno. To właśnie owe własności dysponują mocą sprawczą, co powoduje, że dzięki temu powstają w bycie ludzkim władze duchowe. Prawda odpowiada za powstanie umysłu, dobro sprawia powstanie woli, a piękno powoduje powstanie uczuciowości. Te trzy władze duchowe tworzą istotną całość, którą nazywamy duchowością albo po prostu duszą człowieka.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz