46. Na czym polega osobowe życie
człowieka? Żeby można było mówić o osobowym życiu człowieka, jego duchowość
musi być poddana oddziaływaniu aktów osobowych płynących ze strony
podmiotowości istnienia (czyli ludzkiej egzystencji). Takie akty osobowe
zostają pobudzone i wyprowadzone z poziomu egzystencji dzięki nawiązaniu
relacji osobowych z Osobą Boską albo z osobami Świętych Pańskich. Szczególnym
przypadkiem jest również wspólnota rodzinna powstała dzięki sakramentowi
małżeństwa. W takiej rodzinie osoby są połączone relacjami osobowymi z racji
łaski sakramentalnej. Relacje osobowe są nawiązywane na poziomie egzystencji
(podmiotowości istnienia) i dlatego są niepodważalne i trwalsze od wszystkich
odniesień poznawczych, wolitywnych (naszych decyzji) czy też uczuciowych. Bez
łaski Bożej i opartych na niej relacji osobowych nie będzie trwałej wspólnoty
osobowej, czyli rodziny. Związki urzędowe nie oferują żadnej mocy sprawczej,
gdyż stanowią jedynie formalną umowę prawną. Taka umowa określa co prawda prawa
i obowiązki małżonków, ale nie daje im żadnego wsparcia duchowego.
47. Wspólnota osobowa potrzebuje
ogromnego duchowego wsparcia. Taka pomoc duchowa ze strony Boga płynie poprzez
osobę człowieka. Bóg, który jest Trójcą Osób, kontaktuje się z nami na poziomie
osobowej egzystencji (podmiotowości istnienia). Jednocześnie obdarzając nas
swoją łaską, która posiada realną moc sprawczą. Dzięki temu nasza osoba zostaje
realnie uaktywniona, czyli zdobywa wyjątkową aktywność. Ta osobowa aktywność
dociera do naszych władz duchowych i usprawnia je do działania osobowego (czyli
moralności i religijności).
48. Osobowe działania człowieka
płyną od osoby do osoby. Na tym właśnie polegają działania moralne. Te
działania dotyczą bowiem osoby drugiego człowieka. Będą to oczywiście działania
wiary, miłości i radosnej nadziei. Nasze wiara jest skierowana do drugiego
człowieka, ale jest to wiara w szlachetność osoby, w jej moc sprawczą. Miłość
jest przede wszystkim miłością osobową. To właśnie miłość należy się osobie
ludzkiej, jak nauczał Wojtyła (Miłość i
odpowiedzialność). Miłością obdarzamy osobę człowieka a nie samą jego
naturę. Możemy podziwiać czyjąś inteligencję albo różne talenty, czyjąś
pracowitość i sumienność. Ale kochać możemy właśnie osobę. Właśnie z taką
miłością łączy się wybór drugiej osoby na całe życie.
49. Trzeba bowiem stwierdzić, że człowiek
został stworzony jako osoba mężczyzny i osoba kobiety. To właśnie na poziomie
egzystencjalnym następuje zróżnicowanie naszego człowieczeństwa. Człowiek od
początku (czyli dla nas od momentu poczęcia) jest konkretną i realną osobą.
Człowiek od początku jest pełną osobą. Tak więc nie wolno mówić, że człowiek
staje się osobą. Człowiek zawsze jest osobą. To nasza natura podlega zmianom
fizycznym i duchowym. Natomiast osoba jest zawsze pełną realnością, obdarzoną
osobowymi własnościami prawdy, dobra i piękna.
50. Dlatego ludzkiej osobie
przysługuje godność. Godność ma właśnie wyrażać szczególny status osoby jako
egzystencjalnego podmiotu osobowego. Godność opisuje fakt, że osoba jest czymś
najdoskonalszym w każdym człowieku. To osobie ludzkiej (osobie mężczyzny i
osobie kobiety) należy się najwyższy szacunek. Dlatego człowieka należy
szanować z tego względu, że każdy z nas jest osobą. Możemy doceniać lub
przeceniać człowieka ze względu na jego osiągnięcia zawodowe lub artystyczne,
ale to nie może wpływać na nasz szacunek dla godności. Godność przysługuje
bowiem tylko osobie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz