29.Zwykli ludzie dość często
odwołują się do pojęcia godności człowieka. Możemy powiedzieć, że poczucie
własnej godności występuje raczej powszechnie. To pokazuje, że doświadczamy
jednak jakiejś wewnętrznej realności. Gdy zapytamy tych ludzi, czym jest
godność człowieka, wtedy otrzymamy bardzo różne odpowiedzi, czasami nawet
zupełnie rozstrzelone. Jedni będą podkreślali artystyczną twórczość albo nawet
twórczą wolność człowieka, gdyż godność kojarzy się im z wolnością. Drudzy
wskażą na możliwość samostanowienia i decydowania o sobie i swoich działaniach.
Inni wymienią jakąś niepodważalną wartość człowieka jako bytu rozumnego albo
uznają za wartość ludzkie życie. W tym wypadku godnością będzie jakaś wartość
przypisywana człowiekowi. Jeszcze inni powiedzą, że godność wyrasta ze
stworzenia człowieka na obraz i podobieństwo Boże. Jesteśmy podobni do Boga,
ale w czym? Może chodzi o jakąś postać przebóstwienia, a może godność płynie z
łaski jaką otrzymujemy od Boga? Wszystkie te propozycje są ciekawe, lecz rzadko
dotyczą samej realnej godności.
30.Godność człowieka należy
przypisać osobie, czyli samej podmiotowości istnienia. Godność określa
szczególną rangę podmiotu osobowego. Chodzi przede wszystkim o własności
transcendentalne, które cechują osobę ludzką. Podmiotowość osobową tworzą trzy
własności – prawda, dobro i piękno. Można je nazwać własnościami istnienia lub
własnościami egzystencjalnymi. Są to pierwsze i pierwotne własności realności
aktu istnienia, które stanowią Boski obraz w człowieku. Można również dodać, że
obrazują one nasz związek z Bogiem, związek wynikający z aktu stwórczego.
Gogacz określa je jako własności osobowe, gdyż dotyczą samej osoby, w
odróżnieniu od własności nieosobowych, czyli własności egzystencjalnego życia
(żywotności ożywczej). Z kolei te własności życiowe wyznaczają nasze
podobieństwo do Boga, do Boga Żywego.
31.Godność obejmuje więc realność
osoby, która manifestuje się poprzez transcendentalne własności prawdy, dobra i
piękna. Te własności stanowią zarazem źródło osobowej aktywności, czyli źródło
aktów kontemplacji, sumienia i upodobania. Godność należy więc przypisać samej
osobie człowieka, a nie naszej naturze lub działaniom tej natury. Godna
najwyższego szacunku jest każda ludzka osoba, ponieważ to właśnie osoba jest w
człowieku czymś najdoskonalszym, jest to najdoskonalsza postać realności. Godność,
którą tworzą własności osobowe, jest jednocześnie fundamentem osobowej
aktywności człowieka, która doskonali naszą naturę z jej duchowymi działaniami.
32.Sama dusza nie posiada
godności. Dawniej, gdy pojmowano człowieka jako złożonego z duszy i ciała,
uważano, że czymś najdoskonalszym jest dusza człowieka, która miałaby być
stwarzana przez Boga. Dlatego obrazu i podobieństwa poszukiwano w ludzkiej
duszy (zob. Augustyn). Ale to jest poważny błąd, ponieważ Bóg stwarza
bezpośrednio istnienie człowieka (wraz z podmiotowościami osoby i życia). Stąd godność należy przypisać
osobie i być może również podmiotowości życia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz