Myślenie nie jest poznaniem, dlatego może się oderwać od realności. Myślenie stosuje więc oderwanie od rzeczywistości w postaci abstrakcji. Abstrakcja polega na używaniu pojęć ogólnych. Pojęcia są oderwane od rzeczywistości. Posługiwanie się pojęciami pozwala myśleniu na tworzenie języka, który polega na zestawianiu i łączeniu pojęć.
Jeśli
stosujemy zasadę prawdziwości logicznej, czyli posługujemy się adekwacją pojęć
i rzeczy, to wówczas użyty język informuje nas o stanie rzeczywistości. Ale
jeśli takiej adekwacji nie ma, to mamy do czynienia z poezją lub ideologią.
Logiczny język jest potrzebny i konieczny dla komunikacji w sprawie realności
oraz ustalenia wspólnego działania ludzi w tej rzeczywistości. Można chyba
stwierdzić, że język wyraża naszą świadomość bycia w świecie.
Język
służy nam również do tworzenia wiedzy (naukowej) na temat otaczającego nas
świata i działających w nim ludzi. Jednak nie wolno traktować języka jako
naszego poznania rzeczywistości. Do tego musi być zastosowana pierwotna
aktywność naszego umysłu, czyli poznanie i uznanie realności. To prowadzi nas
do rozumienia, które następnie staramy się wyrazić w języku. Czymś takim jest
definiowanie pojęć i w tym wyraża się nasza wiedza o świecie i człowieku. Wiedza
rodzi się z poznania i rozumienia realności (tego, co jest realne), ale zostaje
już przełożona na pojęciowe kategorie języka i w nich niejako zapisana. Jeżeli
chcemy się czegoś dowiedzieć, to wtedy odwołujemy się do zapisów językowych,
czyli do teorii naukowych zapisanych w języku.
Myślenie
jest oderwane od rzeczywistości. To oderwanie powoduje, że myślenie ujmuje
poznane rzeczy w postaci pojęciowej. Te pojęcia przybierają od razu jakąś formę
ogólności. Okazuje się, że możemy ujmować rzeczy pojęciowo na różnych poziomach
ogólności. Arystoteles wykorzystał tę możliwość do stworzenia systemu wiedzy
pojęciowej, czyli wiedzy teoretycznej. Pokazał, że możemy definiować pojęcia
poprzez zakreślenie zakresu znaczeniowego. Mamy więc określenia rodzaju i
gatunku (różnicy gatunkowej), w których należy umiejscowić definiowane pojęcie.
Dlatego człowiek został zdefiniowany jako zwierzę rozumne (rodzaj plus
gatunek). Dzisiaj wiemy, że taka definicja zaważyła na pojmowaniu człowieka przez
całe wieki (nawet dzisiaj się do tego wraca), zaś w swojej prawdziwej realności
egzystencjalnej człowiek jest zupełnie kimś innym, Człowiek jest przede
wszystkim osobą i życiem nadprzyrodzonym. Niestety nasze myślenie tego nie
ogarnia.
Poznanie
dotyczy realnych rzeczy, zaś myślenie tworzy tylko możliwości. Poznanie
informuje nas o realnych rzeczach oraz ich właściwościach i cechach. Natomiast
myślenie potrafi zestawiać poznane cechy z potrzebami naszego działania. To
powoduje tworzenie całkiem nowych zastosowań poznanych rzeczy i w konsekwencji
zupełnie nowe sposoby działania. Tak powstaje technika i sztuka, które stanowią
podstawę rozwoju cywilizacyjnego różnych społeczeństw.
Poznanie dotyczy realnych rzeczy, natomiast myślenie posługuje się pojęciami. Realne rzeczy możemy zdobywać albo odrzucać. Do tego potrzebne jest chcenie woli. Z kolei myślenie jest zdolne zestawiać i porównywać pojęcia tworzące przeróżne hierarchie wartości. Możemy powiedzieć, że myślenie nadaje rzeczom ujętym w pojęcia jakąś ocenę i wartość (wartość użytkową), co ostatecznie daje efekt uporządkowania. Dlatego myślenie sprawadza się najlepiej przy rozważaniu środków (sposobów działania) prowadzących do celu. Rozważanie środków (namysł) powinno doprowadzić nas do przedstawienia i osiągnięcia porządku w działaniu. Nasze działanie nie może być chaotyczne, a chaos w działaniu powoduje kierowanie się wolnością. Jeżeli myślenie odchodzi od wyznaczenia porządku na rzecz swobody działania (odrzucając realność i zamieniając ją na możliwość), to działania tracą potrzebny kierunek i odniesienie do celu, i zaczynają kręcić się w kółko albo rozbiegać na boki. Wówczas nie możemy niczego osiągnąć ani zdobyć.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz