24 marca 2024

Ważna rola myślenia

Myślący człowiek ma możliwość doskonalenia swojego działania. Jest to powiązane z rozumnym poznaniem i rozumnym działaniem. Dzięki rozumowi człowiek potrafi ogarnąć cały proces potrzebnego działania. Określa więc cel działania, czyli to, co zamierza osiągnąć, i dobiera do tego odpowiednie środki wykonawcze. Co więcej, jeśli człowiek dostrzeże, że jakieś obrane wcześniej działanie pośrednie nie prowadzi do wyznaczonego celu, to może zamienić jedne środki na drugie. To wszystko służy oczywiście ulepszeniu i uskutecznieniu podejmowanego działania głównego. 

Ale myślący człowiek posiada jeszcze jedną zdolność, chyba najważniejszą. Jest to zdolność do wymyślania całkiem nowych sposobów działania. Jest to poparte zarazem wymyślaniem nowych narzędzi lub całych urządzeń potrzebnych do roboty. Nazywamy to rozwojem i postępem technologicznym. Bez tego nasza cywilizacja nie rozwijałby się, stalibyśmy w miejscu.

To wszystko zawdzięczamy naszemu myśleniu. Musimy wiedzieć, że myślenie posiada zdolność porównywania różnych rzeczy lub spraw, które załatwiamy. Takie porównywanie i zestawienie różnych rzeczy pozwala naszemu rozumowi stawiać i wyciągać twórcze wnioski. Jest to również związane z tworzeniem przez myślenie różnych wartości. Takie wartościowanie może być zastosowane w życiu codziennym albo szerzej w życiu społecznym. Ogólnie stwierdza  się, że człowiek w działaniu kieruje się swoimi wartościami.

Ale wartościowanie myślenia może mieć również zastosowanie dla tworzenia i rozwoju wiedzy naukowej. Jest to widoczne najlepiej w fizyce. Gdy Newton zdołał określić i przyjąć odpowiednie wartości fizyczne, wtedy mógł przedstawić różne zdarzenia (Przysłowiowe spadające jabłko) w postaci wzorów matematycznych. To było epokowe odkrycie. Droga / czas wyznaczało prędkość, co pozwoliło opisywać dowolny ruch, a jeśli coś spadało na ziemię, to należało uwzględnić przyspieszenie. Podobne zastosowanie miały też wartości masy (ciężar) i siły. Co więcej, wszystkie te wartości mogły być mierzalne fizycznie w doświadczeniu empirycznym.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz