1 Realnością człowieka jest osoba
i życie.
2 Człowiek jest osobą wcieloną i
uduchowioną.
3 Osoba objawia się przede
wszystkim w sferze duchowej (w możności duchowej).
4 W sferze duchowej osoba objawia
się poprzez moralność i religijność.
5 Osoba przejawia się również w
cielesności.
6 W cielesności osoba przejawia
się jako mężczyzna i kobieta (męskość i kobiecość).
7 Osobowym działaniem w sferze
cielesności jest dar życia, czyli rodzicielstwo (płodność).
8 Rodzicielstwo dokonuje się we
wspólnocie rodzinnej, która jest wspólnotą osobową.
9 Rodzinę tworzą bowiem mężczyzna
i kobieta.
10 Dlatego wspólnota rodzinna
jest oparta na podstawach duchowych – moralności i religijności.
11 I dlatego wspólnota rodzinna
zostaje zapoczątkowana przez małżeństwo mężczyzny i kobiety.
12 Małżeństwo jest aktem
osobowym, ponieważ jest aktem moralnym i religijnym.
13 Nie wolno sprowadzać
małżeństwa do aktu prawnego, czyli umowy prawnej czy społecznej.
14 Trzeba jasno powiedzieć, że
porządek społeczny nie ma wpływu na decyzje osobowe.
15 Otóż sprawa wygląda zupełnie
odwrotnie – przecież to społeczeństwo powstaje na zasadzie współdziałania
wspólnot rodzinnych.
16 Oznacza to, że społeczeństwo
(objęte władzą państwową) nie może zmieniać i narzucać, czyli nie może
ingerować w kwestie poza prawne i społeczne.
17 A zatem społeczeństwo nie może
ingerować w kwestie rzeczywistości osobowej, jaka decyduje o naszym
człowieczeństwie.
18 Osobowe człowieczeństwo jest
bytową realnością człowieka.
19 Osobowe człowieczeństwo nie
podlega rozwiązaniom i ustaleniom prawnym.
20 Prawo nigdy nie określa stanu
realności człowieka.
21 Prawo nie może rozstrzygać o
realności człowieka.
22 Prawo musi akceptować osobową
realność człowieka (czyli realność kobiety i mężczyzny).
23 Realnością człowieka jest
osoba i życie.
24 Nie wolno ingerować ani w
osobową realność człowieka, ani w realność jego życia od poczęcia aż do
śmierci.
25 Natomiast zarówno osoba jak i
życie wymagają wszechstronnej ochrony ze każdego człowieka ( a więc również ze
strony społeczeństwa i państwa.
26 Osobę chronimy dzięki wierze i
miłości, zaś życie ludzkie chronimy dzięki nadziei.
27 Chodzi więc o relacje osobowe,
które mają już wymiar nadprzyrodzony (ponad społeczny).
28 Porządek społeczny nie może
ingerować (przy pomocy prawnej) w porządek nadprzyrodzony.
29 Zaburzenie relacji tych
porządków powstało wtedy, gdy sprowadzono człowieczeństwo do samej natury
(rozum i ciało są jedynie czymś naturalnym).
30 Nasze człowieczeństwo nie
ogranicza się do tego, co naturalne.
31 Człowieczeństwo wkracza już w
sferę nadprzyrodzoności.
32 Realność człowieka (osoba i
życie) jest nadprzyrodzona.
33 Człowiek został bowiem
stworzony przez Boga i nie wolno tego pomijać.
34 Dlatego państwo jako władza
polityczna nie może dowolnie kształtować wizji (ideologicznej) człowieka.
35 Przede wszystkim należy uznać
i przyjąć realność człowieka w pełnym wymiarze jego osoby i życia.
36 Wszystkie inne propozycje
przynależą do ideologii.
37 Ideologia nie mówi nam, kim
jest człowiek. Ona od razu stwierdza, kim ma być człowiek.
38 To oznacza, że ideologia
rozgrywa się w sferze możliwości.
39 Ale możliwość jest tylko
zaprzeczeniem realności i niczym więcej.
40 Ideologia tworzy jakieś
bzdurne możliwości (czy na tym ma polegać szczęście człowieka?).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz