9 sierpnia 2018

SŁOWNIK ANTROPOLOGICZNY 3



7.U człowieka stworzony akt istnienia jest wewnętrzną zasadą i przyczyną realności całego ludzkiego bytu. To stworzone istnienie posiada trzy własności osobowe oraz trzy własności nieosobowe związane zaś bezpośrednio z życiem. Własności osobowe – prawda, dobro, piękno – tworzą podmiotowość osoby. Natomiast własności związane z życiem (życiodajne) – jedność, różność, życie (ruch ożywczy) – stanowią podmiotowość ożywczą życia (egzystencjalnego). Podmiot osobowy poprzez swoje własności przyczynuje i wyznacza ludzką duchowość, czyli władze duchowe umysłu, woli i uczuciowości, natomiast podmiot ożywiający (vitalitas) przyczynuje i kształtuje naszą cielesność, czyli żywy organizm ludzki.

8.Dlatego człowieka możemy określić jako osobę uduchowioną i ucieleśnioną. Można również dodać, że osoba i życie człowieka pochodzą bezpośrednio od Boga. Jednak wyposażenie duchowe i cielesne są już tworzone (przy udziale przyczyn drugorzędnych) przez odpowiednie podmiotowości istnienie, które otrzymały potrzebną moc sprawczą od samego Boga.

9.Tak więc w przypadku człowieka centrum aktywności stanowi stworzony akt istnienia, który otrzymał i posiada dwa rodzaje aktywnej podmiotowości, jakimi są osoba i życie (ożywcza żywotność) [persona et vitalitas].

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz